Fuldmåner

Cyklede hjem gennem den dybfrosne nat fra Holte, hvor jeg havde fejret et hyggeligt nytår sammen med Bo og Helle i deres nye hus. Månen lyste over vejbanen og kastede et sølvfarvet skær over skoven og landskabet. Mit yngste barn er født under fuldmåne, og jeg bærer fuldmånenætter i bjerge rundt om i vernden i mit hjerte.

Under et besøg hos min gode ven Gianni, som på det tidspunkt boede i en hytte i de Apuanske Alper nær Pisa, var vi på farten fra tidlig morgen med hund og rygsæk. Vi klatrede op på hvereneste top på vores vej og fik fantastiske udsyn over marmorbrud, frodige dale, takkede klippetoppe og havet. Da dagen lakkede mod enden nåede vi et vandrehjem bestyret af en af Giannis gode venner. Vi slog os ned for aftensmad og aftensmaden udviklede sig. Vi drak lokal rødvin og kaffe med grappa og lunede os ved ilden i pejsen. Der blev sunget og fortalt røverhistorier fra bjergene, og jeg følte mig svøbt i gode menneskers lag. Men vi havde lang vej hjem gennem bjergene. Modvilligt løsrev vi os og begav os på vej med hunden. Månen lyste magisk over os og forvandlede træerne til troldeskov. Sølv strømmede mod os fra bjergsiderne, og landskabet var fremmed og nyt. Efter nogle timers vandring nåede vi hytten, hvor vi faldt om på vores senge og drømte magiske drømme.

I april 2008 var jeg i Nepal og på vej mod toppen af Mera Peak. Vi startede efter midnat i en stjerneklar nat, hvor månen lyste, så vi ikke behøvede vores pandelamper. det var hvinende frost, og isen knirkede under vores fødder. Vi var alene i hele verden. Der var ikke et menneske på bjerget. Kun os to. Vi bevægede os langsomt op over gletcheren, som steg gradvist og virkede uendelig.  Bag os lyste månen over Everest. Jeg blev fuldstændig betaget af synet af de sølvfarvede bjerge omkring os. Verden var i fuldkommen ro, mens vi langsomt og lidt møjsommeligt bevægede os højere og højere op. Solen steg langsomt op og lagde et nyt gyldent lys over min magiske jomfruelige verden. Vi forcerede en dyb spalte og klatrede det sidste stejle stykke til toppen. Her hylede vinden om os. Roen forsvandt øjeblikkeligt. Vi tog hurtigt vores obligatoriske topbilleder og abseilede ned ad isvæggen. Jeg satte mig et øjeblik i læ og så over på et Everest, der nu var gyldent i morgensolen.

Alle sådanne øjeblikke findes også i fuldmånen mellem Holte og Birkerød, og jeg føler mig heldig at have dem med mig. Og nu tager jeg fat på et nyt årti. Om lidt vil jeg løbe årets allerførste træningstur i skoven, og senere kommer Alma på besøg. Og vi skal lege og på opdagelse i skoven. Vi skal sikkert se Snehvide på dvd og læse mange historier, og måske er der lidt måne tilbage i aften, som jeg kan vise hende. Nytårsforsæt? Jeg har kun ét rigtigt nytårsforsæt, og det kan lyde prætentiøst, men jeg vil bestræbe mig på at være et bedre menneske i 2010. Det er det eneste virkelige bidrag, jeg kan give til at verden bliver et bedre sted. Alle mine planer, mål og drømmerier – er jo netop planer, ideer og drømmerier. Nogen af dem vil blive til noget, der vil komme andre til, og atter andre vil blive kasseret eller løbe ud i sandet. Verden bliver ikke et bedre sted af, at jeg vejer mere eller mindre, at jeg løber hurtigere, eller at jeg bestiger højere bjerge. Nu har jeg brugt tre år på mig selv. Nu må tiden være inde til at vende min opmærksomhed andre steder hen. Sammen med alle mine planer, mål og drømmerier.